teatrom 28 teatrom 54 teatrom 10

A fesztiválról

Nem csak roma művészek, roma közönség számára. A fesztivállal és előd rendezvényeivel 2015 és 2023 között eddig több száz előadást, koncertet, kiállítást és ezernyi más programot kínált Borsod megye 26 településén és városrészében.
Több mint tíz évvel ezelőtt, a társadalmilag elkötelezett művészetek új lehetőségeit keresve, a terepmunka mellett nemzetközi szakmai együttműködéseket kezdeményeztünk. Alkotótáborainkban létrehozott produkciók számára indítottunk el, 2015-ben, Made in Gypsistan néven, egy minifesztivált. Ebből született a TeatRom, amely a helyi fiatalok mellet ismert roma művészeket mutat be, egyszerre szolgálva a romaság önképének, kulturális identitásának fejlődését és helyi művészeti gyakorlat kialakulását, illetve társadalmi felelősségvállalásra motiválva a nem roma művészeket és a nagyközönséget.

Legyen résztvevője Ön is összművészeti fesztiválunknak! A belépés ingyenes, de azoktól a látogatóktól, akik megtehetik, örömmel vesszük, ha egy átlagos belépődíjat kifizetnek a produkciókért.

Forint számlánk:
16200209-17072825
SWIFT kód: HBWEHUHB

Eurós számlánk:
10918001-00000037-75400028
SWIFT kód: BACXHUHB

teatrom 24 teatrom 70 

Hatáselemzés

Számos történet és tapasztalat támasztja alá, hogy a helyi amatőr csoportok, és a köréjük szerveződő szülői közösségek életminőség-javulásának látható és mérhető jelei vannak, az egész település a javát látta, és látja, sőt a régió fejlődéséhez is mérhető módon járul hozzá, javítva a tanulási, vállalkozói és munkavállalási kedvet.

Kulturális turizmus

Hosszú távú, kiaknázatlan potenciál a kulturális turizmus élénkítése népszerűsítése a térségben. A 2024. évre tervezett 5. TeatRom minőségi programkínálata vonzó lehet a kulturális sokszínűségre nyitott és a régió iránt érdeklődő közönség számára is. A régió szálláshelyeinek és vendéglátóhelyeinek forgalma, kihasználtsága növekedhet ezáltal.

Fejlesztési lehetőségek

Az alábbi megvalósíthatósági tanulmányok a 2022 tavaszi félévében Dr. Kiss Kornélia Turizmus marketing kurzusában, a Corvinus Science Shoppal együttműködésben készültek. Rendkívül sok oldalról vizsgálták a TeatRom-ban rejlő lehetőségeket és úgy találták, hogy megfelelő marketinggel a fesztivál felkerülhet a divatos fesztiválok listájára és akár 3000-es napi látogatószám is elérhető és fesztivál önfenntartóvá válhat:

A tanulmányról bővebben 

Társadalmi felelősségvállalás

A fesztivál legehtőség a többségi közönség körében élő előítéletek csökkentésére és a kulturális esélykülönbségek egyidejű mérséklésére. A részvételi-színházi és amatőr mozgalom, a helyi közösség számára az önkéntesség és közösségiesség, ameddig a nem roma művészek és a nagyközönség számára, a részvétel, a társadalmi felelősségvállalás gyakorlására nyújt lehetőséget.

Nemzetközi kontextus

A fesztivál az európai roma rendezvények között is egyedi szín, inkább csak zenei fesztiválok vannak, már felvettük kapcsolatot a néhány művészeti fesztivállal, mint a Gely Fidgerolles montpellier-ből. Minden évben érkeznek utcai és mutatványos együttesek külföldről, idén a az Istituto Italiano di Cultura támogatásával, a Teatro Nucleo vesz részt a fesztiválon, POP (Piccola Orchestra Pasolini) című koncertszínházi előadásával és akrobatika műhelyükkel.

Gasztronómia

A közönség válogathat a mozgó büfékocsi, a közösségi főzések (mi ezt ajánljuk a roma gasztronómia megismerésére) és környékbeli vendéglátóhelyek kínálatából.

Környezetvédelem, fenntarthatóság

A program meglehetősen szép természeti környezetben, napközben zajlik. A környezeti lábnyomunk, a hátrahagyott szemét összeszedése után, és eltekintve a fosszilis alapú közlekedési eszközök elkerülhetetlen használatától, szinte elenyésző. A fenntarthatóság szellemi értelemben látványos, a színházzal megfertőzött fiatalok közösségi rítusai közé bekerült a közös performatív történetmesélés legitimitása, sokszor látjuk, mint a egy felsővadászi alkalommal, amikor a beázott és törött ablakos kis a helyiek által „romaháznak” mondott kísértet művházban, elképedve figyeljük spontán létrejött előadásukat, amelyet a már jól ismert, a nézőnek helyet nem adó koncentrikus formában játszottak el, ahogyan legelőször összerakták. Tizenöt év alatt számos színdarab született, amely várja, hogy egyszer majd egy néprajzkutató elemezze dramaturgiájukat és szövegüket

Rólunk

Az UtcaSzAKot a kőszínházi struktúrából kivált alkotók alapították 2007-ben. Simon Balázs rendező olyan kollektív vezetési és alkotási módszerekkel dolgozó, bázis demokratikus közösséget hívott életre, melynek célja a színházban rejlő gyógyító és fejlesztő potenciál kibontakoztatása. Másfél évtizede zajló munkánk kezdetén utcaszínházi előadásokkal hoztunk a csereháti településekre, ezek később interaktívvá váltak, a gyerekek résztvevőként csatlakoztak.
Programjaink struktúrája, a pályázati környezet miatt, folyamatosan változott, de a szakácsi, laki, tomori, alsóvadászi, felsővadászi, kázsmárki, abaújszolnoki, homrogdi, selyebi, forrói, rásonysápberencsi, léhi, miskolci fiatalokkal kialakult kapcsolat tartósnak bizonyult, ezekbe a közösségekbe haza járunk. Közel ezer fiatal fordult meg alkotótáborainkban, bár vannak lemorzsolódások, a legtöbben tanulnak, boldogulnak és nem felejtik el a színházat - és van egy szűkebb csoport, amely segít az új generációk nevelésében, és önállóan hoz létre színházi produkciókat. Az utóbbi időben ezzel a kb 30 fős csoporttal dolgozunk, az ő személyes és szakmai fejlődésük érdekében újabb és újabb módszereket dolgozunk ki arra, hogy az ellentmondásos társadalmi klíma dacára is, velük és általuk folytatódhasson a színház, a legszegényebb magyar településeken.

Honlapjaink

UtcaSzAK

TeatRom FB

Fűszer Csemege FB

a Rehab honlapja

exceptnet.eu

RIOTE.org

ELTE E-MIND

Simon Balázs

Molnár-Keresztyén Gabriella