„Ez olyan előadás, amelyben nem az a fontos, hogy a szöveg pontosan az legyen, amit egyszer leírtak. Ez nem olyan előadás, amelyben minden szereplő a tökéletes színművészet példája. Ez olyan misztérium, amely akaratlanul is megérinti a nézőt. Olyan történetet mesél, melynek díszletét természet és fantázia egyszerre építi, a dráma ereje pedig zsigerig hatol, de olyan mélyre, hogy aki ilyet egyszer lát, az azonnal megérti, és soha többé nem felejti el, mi a színház lényege. A történetmesélés, az együttélés, az egymásra figyelés.”

Rimay Ádám cikke
„Ettől még inkább elgondolkoztató az, hogy Simon Balázs a fesztivál után azt írta ki közösségi oldalára, hogy idén mintegy kétmillió forintos hiánnyal zárt Magyarország egyetlen roma összművészeti fesztiválja. Mert hiába kértek, sok helyről, leginkább azoktól a szervezetektől, amelyeknek feladata volna, hogy támogassák az olyan kezdeményezéseket, mint például a TeatRom is, nem kaptak semmit. Még csak figyelmet sem.” F.Tóth Benedek, Index

A 20 éves Peskov, mielőtt a magára öltötte volna Maxim Gorkij (legkeserűbb ember) írói álarcát, Ukrajnában vándorló cigány törzsekhez csapódott, talán sorsközösséget vállalva velük. A „puszták szabad vándorainak“ lenyűgöző élete, a fiatalembert első kisregényének, a Makar Csudrának megírására inspirálja. Peskov felmagasztalja Raddát és Lojkót, akiket nem tart fogva társadalmi státusz, megszokás, kicsinyes érdekek, de még a halálfélelem sem.

az Ale Manca, a DIKH TV műsora az előadás bemutatóján a miskolci Dante lovardábann a miskolci Dante lovardában

A szövegkönyvet Szegedi Dezső, a Miskolci Nemzeti Színház örökös tagja, a roma közélet fontos szereplője írta, hozzáadva olyan részeket, amelyek a vándorló törzsek társadalmi kapcsolatairól, megítéléséről, házasodási és törvénykezési szokásairól szólnak. Szeretnénk előadásunkban tükrözni az archaikus érték-rendszert, amelyet a romaság génjeiben ma is hordoz. A szövegnek lovári nyelvjárású fordítása is készül, Glonczi Edit jóvoltából. Küldetésünk a Makar Csudrát, mint a tudásátadás élő formáját, mennél több, romák által sűrűn lakott településre elvinni. Az előadás, amely technikai feltételeit tekintve egyszerű, szinte bármely zöld mezőn megvalósítható elemi erőket hív meg, lónak és lovasának harmóniáját például, a természettel összefonódó nép imágóját erősítve, ezek a pillanatok nem a reális történetvezetéshez tartoznak, egy performatív síkot mozdítanak meg, amelyhez az előadás bizonyos más szimbolikus részei is irányulnak.

A Makar Csudra bemutatását, az Utca-SzAK egy évtizede zajló munkája alapozta meg, az általunk mentorált színházi csoportok kínálják azt a bázist, amelyből az előadás társulata kiválasztásra kerül. A profi színészekkel közös munka már 2021 nyarán előre jelezte, egyedülálló konstelláció jöhet létre: a roma és nem roma színészek részvétele katalizátor, nyugodt figyelmük jelenlétük megtartó erő a fiatalok és a közönség közötti. Az M&M zenekar tagjainak produkciója, mind zenészként, mind színészként a profizmus érzetét kelti, biztos hátteret nyújt a 20 különféle szerepet játszó 10 fiatal amatőr természetes hangjai számára. A fiatalok különféle életkorú karakterei, bájos színházi vegyületek, amelyek a legszigorúbb kritikusokat is lefegyverzik, idén néhány fontos részt már cigányul fogunk játszani.